Tuki- ja liikuntaelinvaivojen ennaltaehkäisy

Tuki- ja liikuntaelinvaivojen ennaltaehkäisy

Työikäisillä tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat hyvin yleisiä. Pitkäkestoinen ja runsas istuminen rasittaa tuki- ja liikuntaelimistöä. Kudosten verenkierto ja aineenvaihdunta heikkenee, kun paikallaan ollaan liian pitkään. Aktiivinen huomion kiinnittäminen omiin työasentoihin on tärkeää. Pienet tauot on tehokas tapa pitää kivut ja jännitykset loitolla. Työasennon vaihtelu mahdollisimman usein esim. sähköpöydän säädön avulla ennaltaehkäisee vaivojen syntymistä. Työn lomassa tehtävät vastaliikkeet myös palauttavat elimistöä työn kuormitukselta. Hyvän ryhdin huomiointi työssä ja vapaa-aikana korostuu.

Liikunnan harrastaminen parantaa lihasvoimaa, koordinaatiota, tasapainoa ja hengitys- sekä verenkiertoelimistön kuntoa. Iän mukana nivelissä tapahtuu jäykistymistä ja tasapaino saattaa myös heikentyä. Tähän vastalääkkeenä on itselle sopivan monipuolisen liikunnan harrastaminen.

Pysytään liikkeessä, vaihdellaan asentoa usein, pidetään pieniä palautumishetkiä työpäivän aikana, tehdään vastaliikkeitä työasennolle, nukutaan riittävästi ja harrastetaan aktiivisesti monipuolista liikuntaa – siinä avaimet tuki-ja liikuntaelinvaivojen ennaltaehkäisyyn.

 

Laura Sinkkonen

työfysioterapeutti

 

Laura Sinkkonen
Laura Sinkkonen

Työfysioterapeutti, TyöSyke Oy