Ekaa kertaa salilla

Ekaa kertaa salilla

Mietitkö tullessasi terveystarkastuksesta, että taas tuli luvattua lääkärille jotain mitä et uskalla toteuttaa. Vai lupasitko sen itsellesi osana työterveyssuunnitelmaa? No, jos sittenkin päätit mennä edes sen kerran salille, hikihän siellä tuli ja paikat kipeäksi, joten ei tarvitse toistamiseen kokeilla. Käyt vielä kurkkaamassa muutaman kuntosalin ovesta, mutta rautojen kolina ja monimutkaiselta näyttävät laitteet saavat sinut epäröimään uudelleen. Viimeistään pirteän kuntosaliohjaajan lähestyessä on syytä kääntyä ovelta, sitä voi joutua vaikka kertomaan tarvitsevansa apua. Onhan tässä vielä aikaa, kun se seuraava terveystarkastus on vasta kolmen vuoden päästä.

Hetkinen, se suunnitelma tehtiin juuri sinua varten, ei lääkärille tai kellekään muulle, vaan se on sinun päätöksesi! Nyt vain on aika tehdä suunnitelma tuon tavoitteen toteuttamiseksi.

Pohdi ensin, millainen harjoittelija olet ja mitä toivot kuntosalilta. Aloittelijakin voi tarttua vapaisiin painoihin omatoimisesti, mutta yleensä on hyvä katsoa oikeat suoritustekniikat ohjatusti. Jos et ole kartoittanut kuntotasoasi työfysioterapeutin kanssa, voit myös salilta saada kuntotestin lähtötason arvioimiseksi. Tämä auttaa harjoittelutarpeittesi suunnitteluun, sekä kuntotestaus toimii lihaskunnon kehityksen seurantana monin verroin paremmin kuin vaaka.

Onko tavoitteenasi käydä muun liikunnan lisäksi salilla kerran viikossa vain useammin? Tai haluatko osallistua mieluummin ryhmäliikuntaan? Nämä valinnat vaikuttavat myös salin tarjoamiin palveluihin sekä harrastuksen kustannuksiin.

Kuntosaliharjoittelu sopii yksinäisille susille sekä laumaeläimille. Monille saleille kehittyy oma sosiaalinen verkosto, jossa on lupa jutella mukavia treenin ohessa ja varmistusapua on aina tarjolla. Joskus vertaistuki auttaa ponnistamaan eteenpäin.

Pohdi vielä mihin vuorokauden aikaan sinulle sopii harjoitella. Jos tuntuu, että et löydä sopivaa hetkeä kalenteristasi, voit pilkkoa päiväsi tunneiksi, ja tarkastella päiväkirjan avulla vapaan ajan osuutta. Tämä usein kirkastaa ajatusta, missä välissä vietät aikaa useamman tunnin vain oleiluun. Tehokas kuntosalitreeni ei vie päivästäsi kuin puoli tuntia, mutta antaa virtaa useammaksi tunniksi.

Mihin harjoittelumuodon aloittamiseen sitten päädytkin – Aloita se! Hyvän olon lisääntyessä positiivinen energiasi heijastuu elämän eri osa-alueilla tavalla tai toisella. Positiivisena lisänä saatat tartuttaa kuntokärpäsen vielä työkaveriisi!

Avainsanat:
,
Avatar
Hanna Rantala

Työterveyshoitaja, TyöSyke Oy