Työstä palautuminen

Työstä palautuminen

Huh, tulipahan oltua ahkera ja toimelias töissä. Monta tehtävää sain päätökseen, mutta vähintään yhtä monta odottaa huomenna pöydällä käsittelyä. Nyt kaipaan kyllä kunnon palautumista ennen seuraavaa työpäivää. Siispä suoraan työpäivän päätteeksi sohvalle löhöilemään, kenties pari siideriä, pizzaa ja tv:n katselua, no voisihan sitä muutaman työsähköpostin lukaista, helpottaa sitten seuraavaa päivää.

Aamulla: No on se nyt kumma, kun kunnon palauttelun jälkeen näin väsyttää, ajatus ei luista ja töihin lähtö tuntuu vaikealta. Missäköhän on vika?

Kelataanpa taaksepäin, ajankohtaan kun laitan työpaikan oven perässäni kiinni. Kas, tulinkin tänään pyörällä töihin. Hieno juttu! Saan raikasta ulkoilmaa jo kotimatkalla. Onneksi haukkasin ennen lähtöä pienen välipalan. Polkaisempa mutkan kautta kotiin, reippailu sisällä istumisen jälkeen virkistää varmasti. Kyllä siellä kotona osataan odottaa päivällistä vähän pidempään. Ja yhdessä tehden se käykin sukkelasti. Josko ruokaisa, värikäs salaatti, joka miellyttää niin kehoa kuin silmääkin.

Vielä on iltaa jäljellä ennen nukkumaan menoa. Ehdinpä tehdä itselle mieluisia asioita… lukemista, käsitöitä, kulttuuria, valokuvausta, joogaa…

Analysoidaampa hieman tuota ensimmäistä toimintatapaa:

Sohvalla löhöily ei tutkimusten mukaan palauta vaan enemmänkin lamauttaa.

Alkoholi heikentää unen aikaista palautumista hyvin voimakkaasti. Vaikka uni saatetaan kokea sikeäksi, se ei kuitenkaan palauta tehokkaasti, mikäli alkoholia on tullut nautittua.

Pizza on ihan ok silloin tällöin, mutta ravintosisällöltään se on heikkoa ja runsaasti hiilihydraattia ja rasvaa sisältävänä väsyttää/veltostuttaa entisestään.

Työsähköpostien lukeminen kannattaa suosiolla jättää seuraavaan päivään, sinne työajalle. Palautumiseen kun tarvitaan selkeää irrottautumista työstä.

Siispä muutamia vinkkejä työstä palautumiseen:

  • Työpäivän aikana pidä kahvi- ja ruokatauot, jolloin pieniä palautumisen hetkiä tulee työpäivän lomassakin.
  • Suunnittele työsi niin, että ne ovat hallittavissa ja tehtävissä työaikasi puitteissa. Mikäli et kykene siihen yksin, ota esimies avuksi.
  • Harrasta liikuntaa!! Jokaiselle löytyy varmasti sopiva ja mieluisa laji.
  • Tee asioita joista nautit, jotka koet itsellesi tärkeiksi. Jos työ ei tuo riittävästi haasteita, järjestä haasteita vapaa-ajalle. On se sitten jonkin uuden taidon, kuten esim. kielen opettelu.
  • Haaveile, matkusta, tapaa ystäviä…mikä ikinä tuo sinulle mielihyvää. Täytä niillä asioilla vapaa-aikasi.
  • Palautumista tukevat terveelliset elämäntavat; täysipainoinen ravinto, riittävä unen määrä, monipuolinen liikunta, päihteettömyys.

Palautumisiin, työterveyshoitajasi!

Avainsanat:
Sanna Warvas

palvelukoordinaattori, työterveyshoitaja, TyöSyke Oy