Tammikuun lupaus

Tammikuun lupaus

Minun tekee mieli pizzaa, tai jos laittaisinkin tortilloja. Kahvitauolla selaan nälkäisenä lehden mainoksia; isot jäätelöpaketitkin ovat tarjouksessa, samoin irtsarit. Kello lyö neljä ja viimein suuntaan kotiin kaupan kautta. Nälkäisenä kaupan paistopistekin huutaa minua kahmimaan tuoretta pullaa mukaan. Kärry on niin täynnä ruokaa, että kotiin päästyäni en edes tiedä mistä aloittaisin. Nopein keino on nyt nostaa verensokerit avaamalla karkkipussi. Samaan aikaan valmistuu ruoka 300g karkkipussin pohjan jo häämöttäessä. Ruuan päälle vielä nautin sitä tuoretta pullaa ja kahvia. Oloni on tuskaisen täysinäinen, joten tyydyn lepuuttamaan venynyttä vatsalaukkuani sohvalla. Muutama joulusuklaakonvehti vielä mahtuu, kun katselen muiden hikoilua tosi tv-ohjelmissa. Huomenna, huomenna alkaa se uusi päivä. Siis alusta.

Ravinnosta ja ruuanlaitosta on tullut tänä päivänä trendiharrastus. Samalla eri ruoka-aineista esitetään jatkuvasti ristiriitaisia tutkimuksia, että kuluttajana on jo vallan hämillään, mitä oikeasti nyt uskaltaa syödä sairastumatta. Hiljalleen luonnollinen suhde ruokaan ja omaan kehoon saattavat muuttua. Joulu ja juhlapyhät ovat luonnollisia tapahtumia, jolloin kuka tahansa voi menettää syömisen hallinnan. Mutta jos ruokailuun liittyy ahdistavia tunteita ja se alkaa rajoittamaan muuta elämää, asialle kannattaa pyrkiä hakemaan muutosta.

Ahminnan terveyttä uhkaavat tekijät jo tiedetäänkin, joten ei niistä sen enempää. Myöskin se jo tiedetään, että kukaan muu ei tee päätöstä ryhtyä syömään normaalisti puolestasi, ei puolisosi, ystäväsi tai lääkärisi. Siksi on tärkeää pysähtyä miettimään omia motivaatioitaan. Mitä seurauksia ahminnalla on ollut tähän mennessä ja mihin toimintatapani johtaa tulevaisuudessa? Pohdi myöskin, mitkä voisivat olla tärkeitä syitä päästä eroon ahmimisesta. Entä mitkä asiat ovat muutoksen esteenä?

Kun olet tehnyt päätöksen pyrkiä eroon epäterveistä ruokailutottumuksista, on tärkeää kohdata vastustaja, siis ruoka. Ruokapäiväkirja havainnollistaa totuudenmukaisesti mitä päivän aikana olet syönyt ja mihin aikaan. Ruokapäiväkirjan tuloksia voit myös purkaa yhdessä työterveyshoitajasi kanssa. Kun kuva syömisestäsi aukeaa sinulle, pystyt havainnoimaan kehitettäviä kohtia. Usein iltasyömistä ja herkuttelua aiheuttaa liian alhainen ravinto päivän aikana.

Syömistä ei tule rajoittaa vaan pyrkiä normalisoimaan. Hyvään syömiseen kuuluu kolme asiaa; tulee syödä tasaisesti ja säännöllisesti, riittävästi sekä monipuolisesti ajoittainen herkuttelu sallien. Kohtuuton piiskaaminen ja laihdutuskuurit ajavat liian kontrolloituun syömiseen, jolloin lipsumiset saattavat aiheuttaa syyllisyyttä ja herkästi palaamme vanhaan malliin hakien ruuasta lohtua.

Syöminen ei ole oma urheilulajinsa, jossa voitaisiin arvioida oikeaa tai täysin väärää mallia. Ravinto on välttämätön polttoaine kehollemme, ja jotta voisimme työssä sekä arjessa paremmin, anna itsellesi tilaisuus kokeilla säännöllistä ja riittävää syömistä kuukauden ajan. Jos tuntuu että se ei lisää hyvinvointiasi, voit aina palata vanhoihin rutiineihin.

Kun opit tuntemaan armoa, lempeyttä ja myötätuntoa kehoasi kohtaan, voit oppia lohduttamaan itseäsi muuallakin kuin ruualla. Ja toisaalta, se pullan syöminen kahvipöydässä ei aiheuta huonoa omaatuntoa, vaan kohtuudella nautittuna olet ottanut myös herkuttelun hallintaasi.

 

Avainsanat:
Avatar
Hanna Rantala

Työterveyshoitaja, TyöSyke Oy