Syksy tulee, oletko valmis?

Syksy tulee, oletko valmis?

Käsi ylös, jotka ovat kesäihmisiä! Minulla ainakin on molemmat kädet ylhäällä!!

Väistämätön tosiasia kuitenkin on, että ihanan, valoisan kesän jälkeen lopulta koittaa pitkä ja pimeä syksy. Moni meistä suomalaisista kärsii ”kaamosmasennuksesta” tai vähintään jonkin asteisesta alavireisyydestä pimeään vuodenaikaan. Toki on niitäkin, jotka nauttivat pimeästä vuodenajasta.

Tuntuu, että aina on pimeää; aamulla töihin mennessä on pimeää ja illalla töistä kotiin tullessa on pimeää. Töiden jälkeen saattaa olla kaikkensa antanut olo, sohva vetää puoleensa. Millä tulevasta  pimeästä ajasta voi selviytyä suuremmin synkistymättä?

No, ne onnekkaat, jotka voivat järjestää lomaa aurinkoiseen kohteeseen kesken pimeyden, mahtava juttu! Esimerkiksi viikon aurinkoenergialla taas kummasti jaksaa eteenpäin! Kaikille tämä ei ole kuitenkaan mahdollista. Mietitäänpä siis kaikille sopivia edullisempia, jopa täysin ilmaisia keinoja.

  1. LIIKUNTA: Vaikka kuinka sohva houkuttaisi, lähde töiden jälkeen edes pienelle happihyppelylle. Sen jälkeen olo on varmasti virkeämpi. Tai mene ryhmäliikuntatunnille, jossa musiikki ja iloiset kanssajumppaajat varmasti vievät ajatukset pois ulkona vallitsevasta pimeydestä edes hetkeksi. Kunnon lenkki räntäsateessa toimii myös. Pienissä endorfiinihöyryissä pimeyskään ei tunnu niin pahalta.
  2. YSTÄVÄT: Ystävät ovat samassa veneessä. Tapaa heitä kahvittelun ja höpöttelyn merkeissä. Kunnon naurut piristävät ihan varmasti.
  3. KYNTTILÄT/TAKKATULI: Tuli on lumoava elementti. Laita takkaan tuli tai takan puutteessa sytyttele kynttilöitä tai virittele sisustusvaloja ympäri kotia tunnelmaa luomaan.
  4. HARRASTUKSET: Aloita uusi ja mukaansa tempaava harrastus tai palaa kesätauon jälkeen entisen mieluisan harrastuksen pariin. Samanhenkinen seura ja mieluisa tekeminen työajankin ulkopuolella lisää energiaa ja vie ajatuksia mukaviin asioihin.
  5. KIRKASVALOLAMPPU: Jos aamuisin on vaikea saada silmiä auki, hanki aamupalapöytään kirkasvalolamppu, jonka valossa nautit aamupalasi.
  6. ANNA PERIKSI: Anna väsymykselle periksi ja itsellesi lupa esimerkiksi kerran viikossa hautautua sinne sohvan nurkkaan viltin alle vaikkapa hyvän kirjan kera. Aina ei tarvitse olla pirteä ja tehokas.

Syksyisin terveisin Sanna Warvas, työterveyshoitaja, TyöSyke Oy

Avainsanat:
,
Avatar
Sanna Warvas

palvelukoordinaattori, työterveyshoitaja, TyöSyke Oy