Iloa ja hyvää oloa liikunnasta

Iloa ja hyvää oloa liikunnasta

Pieni lapsi ei pysy paikallaan hetkeäkään. Hän juoksentelee lähes koko ajan ja heittää välillä kuperkeikan mennessään.

Meidän aikuisten tulisi ottaa mallia tuosta pienestä lapsesta liikunnan suhteen. Näin saataisiin arjen askareisiin huomattavasti enemmän liikuntaan ja myös iloa.

Yksi liikuntaan käytetty tunti antaa itsensä takaisin seitsenkertaisena. Liikunta alentaa verenpainetta, kolesterolia ja parantaa sokeriarvoja. Liikunta parantaa aivojen verenkiertoa ja hapensaantia sekä stressinsietokykyä. Liikunnan avulla lihasvoima paranee ja nivelet pysyvät notkeina. Kaikkein tärkeimpänä kuitenkin on, että liikunta saa aikaan valtavaa hyvänolontunnetta, joka kantaa meitä arjessa.

Anna siis musiikin johdattaa askeleitasi ja tanssahtele välillä, kun siltä tuntuu. Nauti liikunnan hyvänolontunteesta ja tempaa pyörälenkille myös perheesi. Houkuta liikuntaryhmään työkaverisi tai haasta yhteiseen liikuntakampanjaan. Osallistu erilaisiin liikuntatapahtumiin eri lajeissa. Kannusta myös muita liikunnan iloon. Harrasta sitä lajia, joka sinulle sopii parhaiten. Kokeile myös rohkeasti uusia lajeja, koskaan ei voi tietää, vaikka se olisi juuri sinun oma lajisi. Toiset haluavat liikkua yksin ja toiset ryhmässä.

Minulle liikunnan iloa ovat aina tuottaneet pallopelit. Olen pelannut lapsesta lähtien eri sarjatasoilla lentopalloa ja pelaan edelleenkin. Pallo vie mennessään ja liikut lähes huomaamattasi pallon perässä.

Nauti siitä, että saat pallon lyötyä sinne, minne haluat, saat tehtyä maalin tai saat hypättyä entistä korkeamman riman yli. Nauti siitä, että uudet askeleet sujuvat paremmin tai että hiihtolenkki menee jo mukavammin. Iloitse siitä, että saat liikkua metsässä ja nauttia luonnosta samalla. Mieti, jos et jostain syystä saisikaan liikkua, kuinka kauheaa se olisi.

Tärkeintä on löytää liikunnan ilo ja tuntea hyvänolon tunne liikunnan jälkeen. Pienikin liikuntamäärä on terveyden kannalta tärkeää ja tuottaa positiivisia vaikutuksia. Liikunta on lääke moneen vaivaan, mutta liikunnan riemua ei voita mikään.

Avainsanat:
, ,
Laura Sinkkonen
Laura Sinkkonen

Työfysioterapeutti, TyöSyke Oy