Eihän työterveyshuollosta ole yrittäjälle mitään hyötyä, eihän?

Eihän työterveyshuollosta ole yrittäjälle mitään hyötyä, eihän?

Olet varmasti joskus pohtinut yrittäjänä, että miksi ihmeessä laki säätää tällaisen lakisääteisen työterveyshuollon olemassaolosta? Miksi tämä työterveyshuoltokin lisätään yrittäjän niskaan? Rahaa menee, mutta mitään ei saa tilalle. Eikö? Eikö tämä ole se perinteisin väittämä?

Jos ajatuksesi ovat nämä, niin nyt pitää kyllä tarkkaan miettiä tilannetta. Onko työterveyshuollon yhteydenpito ollut yhtä jaksoista ja vuosittaista sekä oletteko suunnitelleet yhdessä toimintaa kumppaneina? Työterveyshuollon vaikuttavuus piilee kumppanuudessa ja tavoitteiden asettamisessa, joita kohti yhdessä kuljetaan eri keinoin.

Enää työntekijää ei terveystarkasteta sen vuoksi, että hänellä on viiden vuoden välein ikäkausitarkastuksen aika. Nykyisen suunnan mukaisesti työntekijä tarkastetaan silloin, jos hänellä on jokin ongelma työkykyyn liittyen.  Jätettäköön nyt työhönsijoitus- , alku- sekä lakisääteinen terveystarkastus käsittelemättä sekä työpaikkaa koskevat toimenpiteet.

Jos yrittäjänä huomaat, että työntekijällä on jokin ongelma tai sairaus, joka selkeästi heikentää hänen työkykyään tai työsuoritustaan, nosta kissa pöydälle työntekijän kanssa kahden välisessä keskustelussa. Suoraan työterveyshuoltoon lähettäminen ei ole kenenkään etu, ei yrittäjän rahapussin, ei työntekijän eikä työterveyshuollon. Mieluiten tässä vaiheessa olisi hyvä, jos yrittäjä lähettäisi keskustelun yhteenvedon työterveyshuoltoon ja ilmoittaisi haluaako mahdollisesti työkyvynarvioinnin vai riittääkö muu seuranta työterveyshuollossa. Usein nämä tilanteet johtavat yhteiseen neuvotteluun ja työntekijän tukemiseen työssä joko osa-aikaisena tai kokoaikaisena eläkevakuutuksen tai KELA:n turvin.

Tiesitkö muuten, että työntekijä voi palata sairauslomaltaan jo aiemmin töihin, kuin lääkäri on aiemmin arvioinut. Eli jos työntekijä vaikuttaa terveeltä ja hän on itsekin halukas palaamaan töihin, työntekijä voidaan lähettää työntekijän työterveyshuoltoon arvioitavaksi, onko jo turvallista toipumisen kannalta palata työhön. Myös mikäli työntekijällä on ollut esimerkiksi jokin leikkaus, on hyvä ohjata häntä ottamaan yhteyttä työterveyshuoltoon, koska tällöin onnistunut työhön paluu voidaan suunnitella yhdessä työnkuva huomioiden.

Jos edelleen mietit, milloin voit lähettää työntekijän lakisääteisen sopimuksen työterveyshuoltoon, niin käydäänpä vielä pieni ajatusleikki. Kuka seuraavissa tilanteissa auttaa työntekijää parhaiten?

  1. työntekijällä on toistuvia poissaoloja maanantaisin jo viidettä kertaa parin kuukauden aikana.
  2. työntekijä on flunssassa, eikä ole kykenevä töihin.
  3. työntekijän selän tilanne on pahentunut niin huonoksi, että hän odottaa leikkausta.

Itse vastaisin näin: 1. työnantaja, 2. aika ja lepo tai terveyskeskus, 3. työterveyshuolto. Oletko samaa mieltä?

Avainsanat:
Susanna Kallio
Susanna Kallio

TyöSyke Oy:n asiakkuuspäällikkö ja työterveyshoitaja