Makaako rannalla rantakunto vai rantapallo?

Makaako rannalla rantakunto vai rantapallo?

Kesällä osa ryhmäliikuntatunneista tyhjenee, kuntosaleilla on jälleen tilaa ja moni harrasteryhmä jää tauolle kesäksi. Kesällä nautitaan mökkeilystä, lomasta ja Suomen kesästä, mikä on ymmärrettävää ja toki ansaittuakin. Syksy ja kevät painetaan pitkiä päiviä. Työ ja arki aiheuttavat kiirettä sekä stressi ja väsymys uuvuttavat pimeyden keskellä. Oma liikuntaharrastus on monella ensimmäinen, joka jätetään pois tai unohdetaan. Lapset viedään omiin harrastuksiin ja haetaan sieltä, mutta oma liikkuminen ja terveydestä huolehtiminen jää tai hiipuu usein vähäiseksi. Riittäkö pelkkä kesäloma lataamaan akut pitkän työrupeaman jälkeen?

Olen sitä mieltä, että jos keskittäisi JOKA viikko hieman enemmän aikaa itseensä ja omaan hyvään oloon ja terveyteen, ajankäyttö takuulla helpottuisi: olet virkeämpi, jaksat niin fyysisesti kuin henkisesti kohdata arjen haasteet aiempaa paremmin, nukut paremmin ja hyvä olosi tarttuu myös muihin. Tässä ylikiireellisessä maailmassa on monesti hyvä pysähtyä miettimään, mitkä ovat oikeasti tärkeitä asioita tulevaisuuden kannalta. Se, että jaksat vanhempanakin leikkiä mahdollisten omien lastenlastensikanssa? Jaksat käydä töissä kokematta uupumusta tai jatkuvaa selkä tai niskahartia särkyä esimerkiksi? Se, että iäkkäänä voit vaihtaa omat vaatteet päällesi ilman lisäapua ja nousta portaat itse ylös?

Matkalla kohti liikunnallisempaa elämää on hyvä pohtia omia intressejä liikunnan suhteen: Mitä haluaisit harrastaa? Mikä sinua liikuttaa? Mistä sinulle tulee hyvä olo? Onko jokin harraste hiipunut, koska ryhmä tai tunnin teema ei ehkä ollut sinulle mieluinen? Voisiko jotain liikuntaa yhdistää perheen tai puolison kanssa harrastettavaksi ja näin saada lisäaikaa myös toisillenne? Voisitko kokeilla jotakin toista tai uutta harrastusta? Oletko miettinyt jotakin lajia tai harrastusta, mutta et ole uskaltanut kokeilla sitä? Kuka sinua estää uskaltamasta/aloittamasta uutta harrastusta?

Liikunnan tuomia riemuja, elämyksiä ja lajeja on niin monta kuin on liikkujaakin. Siksi kannattaa kokeilla uutta ja erilaista ja laajentaa omaa näkökenttäänsä. Matkan varrella löytää varmasti jotakin uutta itsestään ja jos ei löydä uutta itselle mieluista lajia, niin ainakin kokemukset rikastuvat.

Itse tanssin lähettiläänä kannustan ihmisiä ylittämään rajojaan ja tulemaan esimerkiksi tanssitunnille. Liian moni pelkää ja ajattelee, että pitäisi osata tanssia, JOTTA voi tulla tanssitunnille! Tämä ei pidä ollenkaan paikkaansa. Tanssitunnillahan me opimme! On hyvä myös muistaa, että tanssi on ilmaisun muoto ja liike sekä ele kertovat monesti enemmän kuin pelkät sanat. Tanssia voi niin yksin, ryhmässä kuin kumppanin kanssa. Voi iloita, tuntea ja nauraa yhdessä! Ennen kaikkea elää ja kokea liikkeen kautta.

Kirjoittaja

Pauliina Turpela
Liikunnan ammattilainen ja Personal Trainer

Avainsanat:
,
TyöSyke

Työterveyspalvelut, työhyvinvointi ja ennaltaehkäisy