Liikkujaksi kasvaminen

Liikkujaksi kasvaminen

Kasvaminen liitetään usein vain lapsiin. Saatamme usein valitettavasti ajatella näin myös liikkujaksi kasvamisesta. Se tehdään lapsuudessa – sen jälkeen sitä on turha enää toivoa, minähän olen tällainen sohvaperuna…

Onneksi näin ei ole. Kuka tahansa voi aloittaa liikkumisen – vaikka heti! Lähde kävelemään 5 minuutiksi ulos – Ta daa! Olet liikkuja.

Ei siihen tarvita sen enempää. Liikkujan ei tarvitse treenata viikon jokaisena päivänä vähintään puolta tuntia kerrallaan. Eikä edes sitä viittä kertaa viikossa. Tutkimusten mukaan jo 15 minuutin kävely luonnossa vaikuttaa huomattavasti hyvinvointiisi. Tärkeää on ottaa se ensimmäinen askel ja keskittyä hetkeen – nauttia liikkeestä.

Jokainen minuutti liikettä on voittoa Sinulle. Jokainen askel vie eteenpäin. Vaikka et koskaan saisi lisättyä liikuntamääriäsi suositusten antamiin lukemiin (2,5 h/viikko kestävyyskuntoharjoittelua ja 2 krt/vko lihaskuntoharjoittelua), se ei haittaa – olethan saanut itsesi liikkeelle ja voittanut itsesi! Lisäapua voi hakea vaikkapa Sydänliiton sivuilta liikuntaesteiden voittamiseksi. (sydanliitto.fi/miksi-liikkua)

Siispä älä luovuta vaan ota ensimmäinen askel ja lähde kasvamaan liikkujaksi!

Johanna Kankaristo
Johanna Kankaristo

Työterveyshuoltoon erikoistuva lääkäri